"Tiada kejayaan tiada rintangan,Tiada kegembiraan tiada kesedihan..,Bukan senang nak senang,Bukan susah nak susah..,Tanpa keberanian impian Tidak akan bermakna..., Itulah waktu yang dikurniakan bagi kita setelah diulit perasaan. Waktu menjadi penentu kehidupan ini. Dan waktu juga mengiringi takdir kita"

Rabu, 2 Jun 2010

Pengait (pemburu kepala) disabah

Pada zaman dahulu tengkorak manusia juga dikaitkan dengan cerita " pengait "atau dalam bahasa Inggerisnya sebagai " head hunter" satu panggilan kepada pemburu kepala manusia untuk dijadikan berian kahwin ataupun sebagai tanda kepahlawanan.Kesahihan cerita pengait ini sukar dipastikan kerana tidak ada bukti kukuh tentangnya,mungkinkah itu hanya sebagai lagenda ataupun cuma sebagai cerita di antara cerita-cerita penglipurlara semata-mata???
Ceritayang agak menyeramkan serta menaikkan bulu roma itu kini kian tenggelam ditelan zaman,cerita "pengait " al kisah-kisah pemburu kepala jarangkedengaran lagi di mana-mana di negeri ini.
Cerita " Pengait " pada zaman dahulu telah diakui sebagai budaya kuno yang pernah diamalkan oleh suku kaum Rungus walaupun tidak sehebat cerita kaum Murut di Sabah pada abad ke-16 hingga ke-17.Ramai yang percaya dengan sumber-sumber daripada cerita lisan itu yang diturunkan dari satu generasi ke satu generasi,malah pada zaman moden ini pun adayang masih percaya dengan cerita pengambilan kepala manusia konon untuktujuan membayar tebusan kepada penunggu di tempat diadakan pembangunan,terutama sekali jambatan.
Kononnya pada zaman dahulu kegiatan memburu kepala dilakukan untuk dijadikan bukti kegagahan seseorang lelaki ataupun dijadiakan berian kahwin.Kononnya seorang lelaki tidak akan dapat memiliki isteri sekiranya iagagal menyumbangkan sekurang-kurangnya satu kepala manusia yang diapenggal sendiri.
namunpada hakikatnya fakta kajian telah menyatakan,perolehan tengkorak manusia sebenarnya dikatakan hasil dari usaha mempertahankan diri,si gagah menang dalam pertempuran setelah berjaya mempertahankan diri ataupun berjaya membalas dendam.Kegiatan ini kononnya pernah berlaku di kalangan suku kaum Murut dan ia dipercayai pernah menular kepada masyarakat Momogun Rungus .
Pada kira-kira abad ke-17 hingga abad ke-18 masyarakat Momogun dan Murutmasih lagi mempunyai kepercayaan bahawa tengkorak manusia boleh membawa kebaikan kepada mereka lalu menggantung beberapa tengkorak manusia diatas Tangkob.Tangkob ialah peti berbentuk silinder dan mempunyai ketinggian kira-kira 3 hingga 4 kaki. kepercayaan ini telah menyerap sebagai salah satu budaya dan kepercayaan yang abadi di kalangan sukukaum tersebut.
Tangkobdiperbuat daripada kulit kayu digunakan sebagai tempat menyimpan padi.ianya terdapat dalam berbagai-bagai ukuran bergantung kepada tempat ianya disimpan.Tangkob biasanya ditempatkan di sulap Bangkawan,sulap yang mempunyai atap tetapi tidak berdinding.
Bagi mengelakkan semangat padi diganggu dan rezeki pemilik padi akan bertambah maka tengkorak manusia digantung di sebelah atas tangkob bersama-sama beberapa buah kerang gergasi, daun silad kering dan tulang binatang.